nieuwsbrief

Nieuwe onkruidborstel op voorraad

Onkruidborstel universeel t.b.v. shovel minigraver of  heftruck.

Standaard:
- Aan elke shovel/heftruck te monteren,middels lepelinsteek
- Borstel is schuin verstelbaar.
- Borstel 22 draads 500mm bovenplaat en 800mm voetafdruk .
- Volbadverzonken,robuust frame en opneembaar op 3 zijdes.

Opties :

- Bladstaal borstel met 62 plukken bladstaal bovenplaat 500mm en voetafdruk 800mm.

- PP Veegborstel bovenplaat 480mm en voetafdruk 800mm bestemd om gewoon te vegen.

- Bij de hier boven genoemde opties is een snel wissel plaat noodzakelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwe Bergmann opraapwagen 370S

Bergmann test Shuttle 370S

Bergmann komt met een nieuwe serie opraapwagens, de Shuttle. Meest opvallend: een beweegbare voorwand, hydraulisch aangedreven pick-up en een planetair aangedreven snijrotor. Op de Agritechnica stelt de fabrikant de wagen officieel voor aan het publiek.

De Bergmann Shuttle 370S. - Foto's: Bob Karsten

De bewegende voorwand van de opraapwagen valt het eerst op. Hiermee heeft de bak 5 kuub extra laadvermogen aan de voorkant. De wagen is hierdoor compacter, maar behoudt het laadvermogen. De sensor van de laadautomaat zit op de beweegbare bovenkant van de voorwand. Is de wagen bijna vol, dan zakt de voorwand geleidelijk naar voren. Zo wordt voor in de bak ook geperst. De rotorinvoer is open over de volle breedte van de wagen. De bewegende voorwand levert 5 kuub extra laadvermogen op. Wanneer de wagen bijna vol is, zakt de voorwand langzaam naar voren. Zo blijft de wagen toch persen voorin.


Tot 450 pk

De aandrijving van de pick-up gaat hydraulisch. De chauffeur zou dus kunnen spelen met het toerental, of de pick-up achteruit laten draaien. Maar het praktische idee van Bergmann hierachter is een makkelijkere constructie. Daarbij is de pick-up curvebaan gestuurd, heeft hij zes tandbalken en is hij 2,29 meter breed. Een planetair dat tot 450 pk toelaat drijft de snijrotor aan. Dat planetair vertraagt de snijrotor van 1.000 toeren over de tandwieloverbrenging tot 50 toeren op de snijrotor. Die heeft een diameter van 800 mm, en de tanden zijn uitgerust met hardox-punten. De wagen telt maximaal 53 messen en heeft daarmee 34 mm snijbreedte.

 

De messenbalk zakt hydraulisch omlaag. Deze biedt ruimte tot 53 messen die een snijbreedte
van 34 mm opleveren.

 

Er passen 30,5 inch-banden onder de tandemasser en drieassers. De opraapwagen op de foto (Shuttle 370S) met 36,2 kuub tot 39,3 kuub DIN-inhoud, kost bruto € 122.732.

De wagen staat op vier 800/45 R30.5-banden van Vredestein. De 30.5-banden passen onder
de tandemasser, en onder de drieassers.

 

De snijrotor heeft hardox-punten. Hiermee schrapen de punten strakker langs de messen. 
Bergmann verwacht dat -vooral bij lastiger gras- dit de messen goed schoon veegt.

 

 

Bergmann gaat deze nieuwe serie opraapwagens tonen op de komende Agritechnica.

 


Nieuw!! Elekrtrische wiellader van kramer

Elektrische wiellader van Kramer

In de categorie wielladers met een hefkracht van 2500 kg introduceert Kramer de eerste vol-elektrische wiellader op de Nederlandse markt voor zowel de industrie als de landbouw. 

Dankzij de volledig elektrische aandrijving werkt de Kramer 5055E geheel zonder CO2-uitstoot op de werkplek. Door het ontbreken van emissies en het extreem lage geluidsniveau zijn zowel de gebruiker, de omgeving als het milieu beschermd. De capaciteit van de accu’s is goed voor een werktermijn tot wel 5 uren.

Terugverdienen via gebruik en onderhoud

De rentabiliteit is hoog. Tegenover hogere aanschafkosten staan aanzienlijk lagere variabele kosten. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor is het onderhoud een stuk minder in tijd en geld.

De nieuwe Kramer 5055E is bij Holvo verkrijgbaar. De specificaties zijn grotendeels gelijk aan die van de dieselversie. De elektrische 5055E is een bescheiden 300 kilo zwaarder.

Keuze uit drie accu's van een dikke €10.000 tot net onder €20.000. De fabrikant berekende als break-even point (stroom €0,21/kWh en diesel €0,97/l) 1.700 bedrijfsuren voor de goedkoopste en 3.800 uren voor de duurste. Bij een dieselprijs van €1,40/liter zijn de meerkosten voor de elektrische variant na 1.400 resp. 2.300 uren al terugverdiend.

 

Voor meer informatie neem vrijblijvend contact op met Holvo Lettele